Gruppe8

Thursday, September 14, 2006

Essay 1: "Hvem gemmer sig bag skærmen"? af Malene Kure

Den gang jeg var barn, vidste man, at man ikke måtte køre hjem fra svømning med fremmede, man måtte ikke tage i mod slik fra fremmede, i det hele taget skulle man bare holde sig langt væk fra fremmede. Mænd med lange jakker der stod og hang ud på gaden, var også helt sikkert blottere, så der gik man også lige over på den anden side af gaden, bare for en sikkerheds skyld. Man vidste hvad en børnelokker var og det var en fysisk person, som man hurtigt kunne regne ud man skulle holde sig fra, fordi at det var simpelt: hvis du ikke kender personen, så skal du holde dig væk lige meget hvad.
Tiderne har ændret sig, for børnelokkeren er ikke altid længere en fysisk person, men de kan gemme sit fysiske udseende bag en fin lille profil, som de selv kan forme og dermed ligne en dreng på 13 år, når de vil i kontakt med børn på nettet. Jeg hørte om Arto for første gang for et halvt år siden, i forbindelse med en forelæsning om bl.a. chatrooms. Her blev jeg blev præsenteret for et billede hvor der sad en lille pige foran sin computer og skrev med hvad hun troede var en dreng på hendes alder, men billedet ved siden af viste en stor fed nøgen ældre mand der svarede pigen. Dette billede var meget tydeligt i min hukommelse, da Arto igen kom i søgelyset, denne gang i forbindelse med at DR Magasinet Søndag viste hvor let det var at komme i kontakt med pædofile ved at oprette en profil på Arto . Kunne børnene se den store fede mand i stedet, ville de formentlig aldrig chatte med ham, ligesom at man heller ikke ville snakke med børnelokkeren i tidernes morgen.
Det der især er tankevækkende for mig er, hvordan den fysiske tilstedeværelse er blevet taget ud af ekstremt mange ting som repræsenterer fare eller simpelthen bare er forbudt for børn. Jeg husker stadig hvordan jeg, med angst og sved, løj mig et 2 år ældre i den lokale biograf, for at kunne komme ind og se en film der var forbudt for børn under 15 år. I dag behøver børnene ikke at være bange for at blive afsløret af billetsælgeren og den skideballe der følger, når der bliver ringet hjem til deres forældre. For i dag kan de jo bare downloade det de gerne vil se og skal dermed ikke fysisk møde op eller fysisk stjæle dvd´en i butikken. Voksne kan også nemmere gemme sig i længere tid bag en falsk datingprofil, end da man kun kunne møde fysisk op på en bar eller lignende. Til gengæld er det jo rart at kunne sende post, uden at være afhængig af Post Danmark og således kan man finde utallige eksempler på hvad nettet har bragt med sig, af både gode og dårlige ting.
Jeg vil lade en tanke hænge her ved at sige, at måske opstår mange problemer omkring nettet, fordi man ikke er fysisk tilstede og man derfor nemmere kan lokkes til at tro, at det nok ikke er så farligt.


http://www.dr.dk/Nyheder/Temaer/Oevrige_temaer/2006/211631.htm

0 Comments:

Post a Comment

<< Home